XtraBorås v.51

 
Adventssmörgås:
 
Enligt mig är julskinka med god senap och rödbetssallad några av de bästa delarna på julbordet, därför tjuvstartar jag redan denna helg. All ära tar jag inte åt mig denna vecka, då det gäller husman och traditionella rätter så är min mormor den bästa. Självklart fick jag bra och nödvändiga tips för att lyckas med veckas recept. 
 
Julskinka:
3kg rimmad julskinka
10st kryddpepparkorn
4st lagerblad
 
1st ägg
2msk fransk senap
1dl grov, söt senap
0.75dl ströbröd
 
 Koka upp vatten i stor gryta med pepparkorn och lagerblad. Låt småkoka i ca. 3 timmar. Då skinkan når 70grader är den klar. Ta upp och låt svalna. Skär bort nästan allt av svålen. 
Vispa ihop ägg, senap och pensla över skinkan. Strö över ströbröd och griljera i ugn på 250grader i ca. 10minuter eller tills den får fin färg. 
 
Honung- och timjanssenap:
0.5dl gula senapsfrön
0.5dl bruna senapsfrön
1msk ättiksprit
1tsk timjansblad
1msk socker
1tsk salt
1msk honung
0.5dl vatten
 
Mortla senapsfrön väl tillsammans med ättika. Blanda ner resten av ingredienserna, skeda över på burk och låt stå i kylskåp att mogna i ca. 1vecka.
 
Rödbetssallad:
500g rödbetor i tärningar, inlagda
2st saltgurkor, tärnade
0.5st grönt äpple, tärnad
1rågad tsk pepparrot, riven
1st scharlottenlök, finhackad
0.5kruka persilja, grovt hackad
1msk rödbetsspad
vitpeppar
1dl lätt crème fraîche 
0.75dl majonnäs
 
Blanda ingredienserna väl. Låt stå i kylskåp, helst över natten innan servering.