XtraBorås v.17

Här kommer denna veckas recept av mig i tidningen XtraBorås. För er som inte bor i Borås så kommer mitt recept även här på bloggen och ni kan läsa hela tidningen på xtraboras.se
 
Kycklinggryta med vitt vin och örter
 
Våren är här och vi har precis avslutat ett påskfirande. Utemöbler är alltså inhandlade och ett fullt bord med påskmat är uppätet. Detta betyder, i alla fall hos mig, att det ekar tomt i kylskåp och plånbok. Snart kommer en ny lön in på kontot men innan dess så blir det ett recept där jag tar hand om det sista jag har kvar i mitt kylskåp och skafferi till en enkel men smakrik rätt som räcker både till middag och matlådor.
 
För 6st portioner:
 
GRYTAN:
2st selleristjälkar, skivade
2st gula lökar, grovhackade
2st stora fasta potatisar, grovhackade
2st morötter, grovhackade
2st vitlöksklyftor, finhackade
olivolja
1msk vetemjöl
500g krossade tomater
2kvistar rosmarin, finhackade blad
4kvistar timjan, finhackade
500g kycklingfilé, delade i 2x2cm bitar
5dl vitt vin
1dl vatten
1st buljongtärning
1msk dijonsenap
salt
svartpeppar
 
Hetta upp olivolja i en stor gryta, gärna i gjutjärn. 
Lägg i alla grönsaker och stek i 10minuter. 
Tillsätt kyckling och mjöl och blanda runt noga. 
Slå i vin, krossade tomater och vatten tillsammans med buljong, senap och örter. 
Blanda väl och krydda med ca.1tsk salt och rejält med nymalen svartpeppar.
Låt koka upp och låt småkoka under lock i 45minuter.
Ta bort locket och fortsätt koka tills resultatet är en mustig gryta i ca. 30minuter.
Smaka av med lite mer salt och peppar.
 
BRIE- OCH ÖRTTOAST:
6st skivor ljust lantbröd
150g brie, finhackad
2msk olivolja
1msk blandade färska örter, finhackade
salt
peppar
 
Sätt ugnen på 225grader, endast övervärme.
Blanda alla ingredienser.
Smaka av och toppa varje brödskiva med oströran.
Grädda mitt i ugnen tills fin färg.
 
SMAKLIG MÅLTID! 
#1 - - Sofia:

Älskar kyckling så dessa recepten tar jag med mig! Tack!

#2 - - Annster:

Ser gott ut :)