XtraBorås v.3

Här kommer denna veckas recept av mig i tidningen XtraBorås. För er som inte bor i Borås så kommer mitt recept även här på bloggen och ni kan läsa hela tidningen på xtraboras.se
 
 
Jag älskar att laga mat från olika delar av världen. Ett av de kök som jag just nu är mest intresserad av är det indiska. Här kommer min version av Koftas Kari, indiska lammfärsbullar i currysås som serveras med basmatiris som kokats med gurkmeja och den indiska yoghurtsåsen Raita.
 
Koftas Kari med raita
 
För 4st portioner:
 
Koftas:
500g lammfärs
1st gul lök, finhackad
0.5st röd paprika, finhackad
2st vitlöksklyftor, pressade
3tsk sambal oelek
2msk ketchup
0.5tsk garam masala
1st ägg
1msk färsk koriander, finhackad
0.5dl persilja, finhackad
1tsk salt
olja till stekningen
 
Currysås:
1st gul lök, finhackad
1burk hela tomater, hackade
1st paprika, hackad
1st chili, finhackad
1msk färsk ingefära, riven
1tsk gurkmeja
0.5tsk curry
0.5tsk garam masala
2msk rapsolja
5dl kycklingfond (vatten + fond)
2tsk maizena (+ lite vatten att lösa upp i)
0.5dl gräddfil 
 
Raita:
4dl turkisk yoghurt
0.5st citron, saften
0.5tsk garam masala
1tsk färsk ingefära, riven
vitpeppar&salt
2tsk färsk mynta, finhackad
 

Koftas:
Blanda alla ingredienserna och forma runda bollar, ca 10st. Låt stå i kylskåpet medans curryn tillagas. Bryn dem runt om i olja och lägg dem i såsen. Låt allt koka upp försiktigt och låt sedan sjuda några min på svag värme.

 

Currysås:
Fräs löken, chili och paprikan oljan utan att den tar färg. Tillsätt tomat, gurkmeja, garam masala samt curry och fräs ytterligare några sekunder.

Tillsätt ingefäran och buljongen. Salta lite och låt det småkoka ca. 15 min. Red såsen med maizena utrörd i lite vatten.

 
Raita:
Blanda alla ingredienser och garnera med mynta och garam masala
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Sofia:

Ser gott ut :-)