XtraBorås v.19

Här kommer denna veckas recept av mig i tidningen XtraBorås. För er som inte bor i Borås så kommer mitt recept även här på bloggen och ni kan läsa hela tidningen på xtraboras.se
Skinkchnitzel som i Berlin
 
Jag är precis hemkommen från en underbar resa i Berlin där jag firade min 30års dag. En av luncherna valde vi att lägga på Berlins äldsta restauranger, Zum Nussbaum. Tysk, rustik husmanskost när den är som bäst! Denna vecka bjuder jag på samma rätt som jag beställde. Inte Wienerschnitzel som görs av kalv med kapris och ansjovis som tillbehör utan alltså schintzel från Berlin. 
 
Till 4st personer:
 
Potatis:
8st fasta potatisar, tunt skivade
150g bacon, tärnad
vitpeppar
gräslök, hackad
 
Stek tärningar av bacon knaprigt och lägg åt sidan.
Använd stekfettet från bacon och stek potatisen mjuk med lite salt och peppar.
Toppa med hackad gräslök.
 
Senapssås:
2dl lätt crème fraîche 
1msk dijonsenap
1msk svensk senap
1msk persilja, hackad
1krm salt
vitpeppar
 
Vispa upp creme fraiche.
Blanda ner senapen och persilja.
Smaka av med salt och peppar
 
Schnitzel:
4st skivor skinkschnitzel
2st ägg
1dl vetemjöl
2dl ströbröd
salt
vitpeppar
smör
olja
 
Lägg plastfolie över köttskivorna och banka ut rejält.
Vispa upp ägg med salt och peppar.
Vänd ner köttet, först i mjöl därefter ägg och tillsist ströbröd.
Hetta upp en panna med smör och lite olja.
Stek schnitzlarna krispiga på hög värme ca. 2minuter på var sida.
 
Sallad:
150g blandsallad
0.5ask cocktailtomater
0.5st gurka, tärnad
1st citron, saften
1tsk olivolja
1krm salt
vitpeppar
0.5tsk dill, torkad
 
Rör ihop en vinägrett av citron, olja, salt, peppar och dill.
Vänd ner i salladen precis innan servering.
 
TIPS!
Tänk på att banka ut köttet mycket tunn eftersom den drar ihop sig under stekning.
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - GoForFit:

Mums! :)