Thailansk färssallad (Thai Larb Moo)

Som jag tidigare berättat så har jag besökt Thailand flera gånger och älskar det thailändska köket. Denna vecka bjuder jag på min tolkning av Laos nationalrätt som även finns på de flesta thailändska menyerna. Larb Moo heter rätten som är en riktigt het och syrlig sallad som jag med glädje äter en varm sommardag. 
 
Till 4st personer:
  • 500g fläskfärs eller kycklingfärs
  • 2msk sesamolja 
  • 3cm ingefära, fint riven 
  • 2st vitlöksklyftor, finhackade 
  • 1st het chili, finhackad 
  • 1st gul lök, skivad 
  • 6tsk fisksås 
  • 1st lime, saften + zest 
  • 1msk farinsocker 
  • 1msk vinäger 
  • 0.5dl mynta, hackad 
  • 0.5dl koriander, hackad 
  • 80g solrosskott
  • 2st tomater, klyftade
  • 4st stora salladsblad, till servering
  •  
  • Hetta upp en panna och stek färsen tills den börjar ta färg.
  • Tillsätt sesamolja tillsammans med ingefära, vitlök och chili.
  • Låt steka i några minuter.
  • Blanda ner lök och stek ytterligare ca. 2 minuter.
  • Häll i fisksås, limesaft, socker och vinäger och koka i 4 minuter. 
  • Smaka av med eventuellt mer vinäger, lime eller fisksås.
  • Ta bort pannan från värmen och låt svalna något. 
  • Rör i solrosskott, tomat, mynta och koriander.
  •  
  • Tips!
  • Denna rätt gör sig allra bäst då syran och hettan är hög så snåla inte
  • med lime, vinäger och chili.
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Anonym:

GRYMT BRA! Tack!