Sweet Potato hash

Just nu håller min resa i Miami på att ta slut.
Det har varit underbara två veckor med mycket god mat, sol och bad.
Eftersom jag fortfarande är på plats här på Miami Beach så kommer min inspiration till veckans recept självklart härifrån. Vi hyr en lägenhet här så den mesta maten lagar vi själva. Men vi har också varit ute och ätit några riktigt goda frukostar. Amerikansk frukost behöver inte nödvändigtvis vara onyttig. Här kommer ett supergott frukostrecept som jag kommer fortsätta laga hemma.
 
För 4st personer
smör
olivolja
2st sötpotatisar, skurna i bitar
0.5st gul lök, finhackad
1st grön paprika, skuren i bitar
1st vitlöksklyfta, finhackad
1näve grönkål, plockad i mindre blad
2msk persilja, grovt hackat
salt
peppar
 
TILL SERVERING
4st ägg
tabasco
2st avocado
Hetta upp smör i en panna.
Tillsätt sötpotatisen och stek tills den tar färg och börjar mjukna.
Blanda ner gol lök, paprika och vitlök och låt fräsa tills löken blivit glansig.
Tillsätt lite olivolja.
Blanda ner grönkål och persilja.
Smaka av med salt och peppar.
Sänk plattan till lägsta värme och gör klart tillbehören.
Stek äggen så att den blir ”sunny side up” som man gör här.
Strimla upp en halv avocado per person.
 
Servera med en god stark sås som tabasco.
 
BETYDELSE:
Sunny side up som ni ser på bilden är ägg som steks endast på ena sidan tills vitan stannat helt men gulan fortfarande är krämig.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!