Lättrimmad torskrygg med jordärtskockspuré och smörsås

Sverige möter Frankrike på en lyxig tallrik.
 
 
TORSKRYGG:
4bitar torskrygg
salt
olivolja
bacon, till servering
 
JORDÄRTSKOCKSPURÈ:
600g potatis, mjölig
300g jordärtskockor
1dl vispgrädde
0.5dl mjölk
salt
vitpeppar
 
BEURRE BLANC (smörsås)
1dl vitt vin
1msk vitvinsvinäger
1st schalottenlök
250g smör, rumsvarmt tärnat
salt
4msk finhackade örter, ex. körvel, persilja
 
Fisken:
Salta bitar av torskrygg och låt de dra i kylen ca. 1timma.
Torka av fisken och lägg i en ugnsform med bakplåtspapper.
Häll lite olivolja över bitarna och tillaga mitt i ugnen på 150grader i ca. 15min. Fisken ska nå 52grader.
Stek tärningar av bacon tills de är krispiga. Använd dessa att toppa rätten med vid servering.
Puré:
Skala potatisen och jordärtskockorna.
Skär allt i mindre bitar.
Koka i saltat vatten tills de blivit mjuka.
Vispa till en puré.
Värm grädde och mjölk och rör ner i moset.
Smaka av med salt och vitpeppar.
Sås: 
Koka ihop vitt vin, vinäger och lök.
Koka tills det återstår ca. 3msk vätska.
Sänk till låg värme.
Vispa ner klickar av smör i omgångar under konstant vispning.
Smaka av såsen med salt.
Blanda ner hackade örter precis innan servering.
 
TIPS!
Tänk på att såsen inte kan värmas igen då den är klar. Resultatet kommer då bli en sprucken sås.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Ser jättegott ut :))

#2 - - Veronica Wallgren:

Ser supergott ut :)

#3 - - GoJord:

Jag och en kompis håller på att starta ett företag där vi ska sälja råvaror från lokala producenter i Stockholm. Vi gillar det du skriver och vill inspirera folk till att laga mer mat och baka hemma. Skulle vi kunna få länka till dig från vår sida?

Svar: Hej,
Grattis till er! Va roligt och ett företag precis i tiden.
Jag försöker använda närproducerat så mycket som möjligt.

Självklart får ni länka till min sida. Blir väldigt smickrad :)

Robert Öhman