Vaniljbullar med blåbär

 

BULLARNA:
1krm salt
100g smör
1dl strösocker
12dl vetemjöl
5dl mjölk
50g jäst

FYLLNINGEN:
150g smör, rumsvarmt
0.5dl vaniljsocker, äkta
1.5dl blåbärssylt
1msk kanel, mald

GARNERING:
ägg
pärlsocker

Smält smöret. Tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och strö över socker och salt.
Rör tills jästen smälter.
Häll i mjölk- och smörblandningen och blanda väl.
Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta degen smidig.
Låt degen jäsa under bakduk ca. 30 min.
Gör fyllningen när degen jäser.
Blanda smör, kanel och vaniljsocker.
Blanda i blåbärssylten.
Dela degen i 4 delar och Kavla ut till rektanglar.
Bred på blåbärssmör.  
Rulla ihop degen och skär i bitar.
Lägg bitarna med snittytan uppåt på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa övertäckta ca. 15 min.
Sätt ugnen på 250°.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i  ugnen 8-10 min.
Låt svalna på galler.

 

TIPS!
Självklart går det att använda vilken smak på sylt som ni önskar. Men tänk på att den ska vara av en fast variant.

 

KONTAKT!

Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman

Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].

 

SMAKLIG MÅLTID!

#1 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

#3 - - rememberthiis.blogg.se:

Så gott :) blev sjukt sugen på bullar nu xd

#4 - - a n n i k a:

Super mumsigt :D

#5 - - JUNITJEJ:

Så goda de ser ut!

#6 - - emma:

åh så gott!

#7 - - ISA:

åh blir himla sugen på nybakade bullar nu <3

#8 - - Natalie:

GUUD så Goa de ser ut!

#9 - - Malin:

Mumsigt!