Toast Skagen

Här kommer förra veckas recept av mig i tidningen XtraBorås. För er som inte bor i Borås så kommer mitt recept även här på bloggen och ni kan läsa hela tidningen på xtraboras.se.
 
Den svenskaste av högtidsdagar närmar sig och det passar utmärkt att starta helgen med en toast skagen. Jag presenterar alltså ett recept på, enligt mig, sveriges godaste förrätter. I min variant så använder jag gärna pepparrot vilket ger ett gott sting till skagenröran. Tillsammans med både citronsaft och skal så blir det en frisk röra som inte alls känns fet trots rikligt med hemmagjord majonnäs. Jag önskar er en riktigt bra midsommarhelg!
 
Toast skagen
För 4st personer:
 
500g färska räkor
3cm pepparrot, riven
0.5dl dill, hackad
0.5st citron, saften
0.5st citron, skalet
90g löjrom (gärna kalix)
salt
vitpeppar
4st skivor vitt lantbröd
 
Skölj citronen noga i ljummet vatten. 
Riv skalet och pressa ut saften. 
Skala och riv pepparroten fint. 
Blanda hela räkor, citronskal, citronsaft, pepparrot och dill. 
Vänd ner blandningen i majonnäsen. 
Smaka av med salt och vitpeppar.  
Stek brödskivorna i smör i en stekpanna ca. 2 min på varje sida, tills de fått gyllenbrun färg. 
Forma skagenröran och löjrom på små tallrikar. 

Skär bröden mitt itu på diagonalen och lägg på kanten. 

Garnera med dillkvistar och citron.

Majonnäs:

2st äggulor
0.5msk äppelcidervinäger
0.5msk dijonsenap
2.5dl rapsolja
salt
vitpeppar
 
Lägg äggulorna i en bunke, tillsätt vinäger och senap. 
Vispa ihop och tillsätt oljan, först droppvis och sedan i en fin stråle under kraftig vispning. 
Smaka av med salt och vitpeppar. 
 
Tips!
Tänk på att göra en tjock majonnäs för att den ska binda de andra ingredienserna till en klämmig röra sim inte blir rinnig.
 
Smaklig måltid!