Vit kladdkaka till nyår

Dan före doppardagen och jag tittar redan vidare mot nästa firande.
2015 ska tacka för sig och 2016 ska presentera sig. Det har varit ett jättebra år för mig med många fina mail ifrån er läsare som gjort mig varm. Flera av er beskriver hur ni klipper ut mina recept varje vecka för att samla till egen receptsamling. Andra berättar om hur ni lagat mina recept och uppskattat dom.
Tack också till Xtra Borås för ett jättebra samarbete under året och att ni fortsätter att ge mig ert förtroende varje år. Som mitt sista recept för året ger jag er en lätt, god och snygg efterrätt som passar alldeles utmärkt till något bubblande när klockorna ringer från Skansen och Borås himmel fylls med sprakande raketer. GOTT NYTT 2016! 
 
 
150g vit choklad, hackad
150g smör
2dl socker
2tsk vaniljsocker
en nypa salt
2st ägg
1st citron, skal och saft
2½ dl vetemjöl
ströbröd
florsocker

Värm ugnen till 200grader.
Smörj och strö en rund pajform med ströbröd (27cm i diameter)
Riv citronskalet fint (bara det yttersta gula lagret), pressa saften.
Skär smöret i mindre bitar och smält det.
Lägg chokladen i en skål som tål värme och smält i mikron på låg värme, rör om var 20 sekund.
Rör ihop chokladen med smöret.
Blanda i socker, vaniljsocker och salt.
Tillsätt äggen ett i taget och rör om efter varje.
Tillsätt rivet citronskal och citronsaft.
Tillsätt mjölet och rör snabbt ihop till en jämn smet.
Häll smeten i pajformen.
Grädda i mitten av ugnen i ca. 12minuter, tills kanterna fått lite färg och ytan stannat.
Låt svalna en stund och sikta sedan florsocker över hela kakan. 

TIPS!
Många recept säger att man ska vispa äggen pösigt. Det har jag också gjort men i receptet går jag emot det och bara blandar i äggen. Anledningen är enkel; kakan har helt enkelt blivit som bäst så.
Servera kakan som den är eller tillsammans med färska bär och lättvispad grädde.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Sofia Eklund:

alltid velat testa men aldrig gjort! låter så gott!

#2 - - Lis Mari:

Så himla vacker den blev också, och med tanke på ingredienserna kan jag bara ana hur ljuvt den smakar :)

#3 - - Helene:

Ser väldigt gott ut! :3

#4 - - Robex Lundgren:

snyggt

#5 - - Luucy:

Detta måste man ju prova :D

#6 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

måste pröva!

#7 - - Annsoh:

åh vad gott!

#8 - - annelie:

ser himla smarrigt ut :D

#9 - - Cassandra Haraldsson:

Mums så gott!

#10 - - Anna J Fotografi:

Ser riktigt gott ut!

#11 - - Jasmine:

Vad trevligt med en annorlunda kladdkaka!
God fortsättning.
Kram

#12 - - Amanda Forsman:

Men åh vad gott :D

#13 - - Frida:

Coolt, har aldrig sett en vit kladdkaka förut!

#14 - - EVELINA:

Gott nytt år lite i efterskott! Och tack för receptet, ser jättegott ut - jag älskar allt med vit choklad i!

#15 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

mumms

#16 - - Viktoria:

Ser verkligen gott ut!

#17 - - Ann-Catrin Mattsson:

Men gu vad gott detta ser ut! en riktigt stil ren tårta, ska se om jag provlaga den glutenfritt. Fin blogg :)

#18 - - Helen:

Den är så god! jag brukar oxå göra den, vilken fin blogg du har, kul att jag hittade hit:))

#19 - - Hanna Karlsson:

Den ser väldigt god ut!