Hjortronparfait

Enkelt men otroligt lyxigt!
 
Till 6st personer
 
HJORTRONPARFAIT
6st äggulor
1dl florsocker
6dl vispgrädde
1tsk vaniljpulver (äkta)
5dl hjortron
 
Vispa äggulorna tillsammans med sockret till ljust och fluffigt resultat.
Vispa grädden med vaniljpulvret tills det är något tjockare än yoghurt.
Blanda ner hjortronen i äggsmeten.
Vänd ner smeten i den vispade grädden.
Häll smeten i en avlång brödform.
Ställ in i frysen (gärna över natten).
Ta ut parfaiten, ca. 30minuter innan servering.
 
TILL SERVERING:
hjortron
 
Värm frysta eller färska hjortron.
Servera ljummet runt parfaiten.
 
ANDRA SERVERINGSFÖRSLAG:
blandade färska bär
lättvispad grädde
granola
havreflarn
 
 
TIPS!
Detta grundrecept går utmärkt att använda som bas till just den smaksättning som du önskar.
Hjortronen går då att ersätta med vilket bär som du önskar.

 

 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Tack för receptet, jag älskar parfait. Min favorit är lingon :)