Förförisk chokladkaka

Första baket jag gjorde till Richard var en smulpaj. Då med halvfabrikat och färdigköpt vaniljsås. Trots lite arbete så gjorde pajen succé! 6år har nu gått och jag älskar dig mer än någonsin.  På söndag blir det inte några halvfabrikat utan istället en mäktig chokladkaka som jag vet att Richard inte kommer kunna säga ner till.
 
KAKA
200g smör
200g mörk choklad
4st ägg
2dl strösocker
2.5dl vetemjöl
1krm salt
1krm kanel
 
KOLA
75g smör
3/4dl strösocker
3/4dl ljus sirap
1dl vispgrädde
2msk kakao
2.5dl granola
 
Smörj en form.
Smält smöret till kakan.
Bryt ner chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad.
Rör ihop smöret med chokladen.
Vispa upp äggen lätt ihop med sockret.
Blanda ner chokladsmeten i äggvispet.
Blanda mjöl, salt och kanel och blanda ner i smeten till en jämn massa.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 200grader i 14minuter.
Låt svalna.
Smält smöret till kolan i en tjockbottnad kastrull.
Rör ner socker, sirap, vispgrädde och kakao.
Låt koka upp.
Koka under omrörning på medelvärme tills kolan tjocknat något.
Använd en termometer, kolan är klar när den når 114grader.
Ta kolan från plattan och vänd ner granolan.
Bred ut på kakan och låt stelna. 
TIPS!
Använd gärna en granola där det inte finns tillsatt socker eftersom det då gör att kakan blir väldigt söt.
Jag använde en granola som hade smak av kanel vilket jag då också använde i kakan. Smaksätt efter eget tycke.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Anonym:

En rätt blir aldrig bättre än sina råvaror. Mm choklad

#2 - - patricia Norrgård:

Ser jätte gott ut! :)

#3 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

#4 - - Robex Lundgren:

mums

#5 - - Cecilia:

Ser fantastisk ut. Choklad och kola - vad kan gå fel :-)