Pasta al tonno

Pasta al tonno är Italienska och betyder helt enkelt pasta med tonfisk.
Denna kombon tillsammans med kapris och vitt vin är en favorit hos mig. Jag har tidigare delat ett liknande recept med er men då som vit sås med mycket örter.
Denna gången lägger jag till tomat och det blir då en klassisk italiensk pastarätt.
En riktigt god italiensk pasta ska, enligt mig, innehålla enkla men tydliga smaker. Det finns inget tråkigare än en pasta som knappt smakar något. Denna rätt innehåller få ingredienser men de passar utmärkt ihop vilket gör att smaken ändå blir stor. Tonfisk, kapris och vitt vin gillar varandra väldigt mycket!
 
 
För 4st personer
400g pasta
1burk tonfisk i olja
1st gul lök, finhackad
2st vitlöksklyftor, finhackade
1st röd chili, finhackad
3msk kapris
1dl vitt vin
500g krossade tomater
1tsk oregano
1kruka persilja, grovt hackad
salt
peppar
olivolja
ev. parmesan, riven
 
Hetta upp en panna med olivolja.
Fräs lök, vitlök och chilli tills löken mjuknar.
Häll i vinet och låt koka upp snabbt.
Tillsätt krossade tomater och torkad oregano.
Låt koka ca. 5minuter.
Låt tonfisken rinna av och blanda ner den tillsammans med kapris i såsen.
Krydda upp generöst med salt och peppar, smaka av.
Blanda ner såsen i en kryta tillsammans med nykokt pasta.
Rör ner persiljan.
Smaka av igen med salt och peppar eftersom pastan drygat ut rätten.
Servera med olivolja och ev. lite parmesan.
TIPS!
För att få upp en mer spännande sälta så är det väldigt gott att använja anjovis.
Finhacka i så fall en filé och stek den i olivolja tillsammans med löken och chilin.
Tänk också på att använda rikligt med olivolja när detta ska stekas. Oljan ska inte bara fungera som matfett utan framförallt som smaksättare.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
 
#1 - - Kai :

Älskar Italiensk mat, mina år år på Italiensk restaurang var fantastiska :) Rustik och ärlig mat!

#2 - - Kai:

Fantastisk klassisk pastarätt, älskar hur Italienska köket låter råvarorna leva sitt eget smakliv.