Lasagne med pecorino och parmesan

Den snyggaste och godaste lasagnen jag gjort!
 
ca. 12st lasagneplattor
 
400g nötfärs
olivolja
1st gul lök, finhackad
2st vitlöksklyftor, finhackade
1st morot, finhackad
en liten bit rotselleri, finhackad
2msk tomatpuré
1dl vitt vin
1burk krossade tomater
1st köttbuljongtärning
2dl vatten
2st lagerblad
torkad timjan
torkad oregano
en nypa socker
salt&peppar
 
8dl mjölk
25g smör
4msk vetemjöl
100g färskriven pecorino från ZETA
salt
1½dl parmesanost, till gratineringen

Som ni säkert läst tidigare så har jag en ny kategori där jag rekommenderar bra produkter som jag testat, det kan vara inom olika områden men självklart kommer det ofta bli inom mat&matlagning. Till denna rätten så vill jag rekommendera ZETAs Färskriven Pecorino. En jättegod ostsmak som verkligen höjer rätten!
Fler tips: Råbert tipsar

Stek färsen på hög värme i olivolja. Tillsätt lök, vitlök, morot och selleri. Stek ytterliggare någon minut. Lägg i tomatpuré, vitt vin och tomater. Koka upp och tillsätt buljongtärning, vatten och örter och låt småputtra i 45minuter under lock. Rör då och då. Smaka av med socker, salt&peppar.
Värm mjölken i en kastrull. Smält smöret i en annan kastrull och vispa ner mjölet. Häll på den varma mjölken under vispning och låt såsen koka upp. Ta av från värmen, rör i osten och smaka av med salt.
Häll lite av ostsåsen i botten på en ugnssäker form. Lägg på ett lager lasagneplattor och sedan köttfärssåsen. Fortsätt att varva sås, plattor och köttfärs. Avsluta med plattor, ostsås och rikligt med riven parmesan.
Grädda i nedre delen av ugnen på 200grader i ca. 45minuter.
Toppa med några kvistar timjan!