Ris- & Kasslergratäng

Ni börjar nog märka att mina recept oftast hamnar inom någon av kategorierna: recept från mina resor, klassiker eller återuppleva rätter från uppväxten. Denna vecka handlar receptet om just en rätt som jag från skoltiden har blandande känslor av. En fin kassler får spela huvudrollen och tillsammans med en vällagad currysås och ris så är fyra stora och goda matlådor inför veckan ordnat.
 
 
TILL 4st personer:
 
600g kassler, skuren i tärningsstora bitar
4portioner ris, basmati
1st grönsaksbuljongtärning
200g gratängost
 
CURRYSÅS:
1msk solrosolja
1st gul lök, finhackad
2st vitlöksklyftor, finhackade
1st röd chili, finhackad
2tsk curry
2msk mango chutney
1burk kokosmjölk
2dl creme fraiche
2tsk kycklingfond
1msk soja
2msk äppeljuice
1tsk paprikapulver
0.5st lime, saften
0.5st röd paprika, små tärningar
salt
svartpeppar
 
Koka riset tillsammans med buljongtärning.
Skär kasslern i tärningsstora bitar.
Sätt ugnen på 225grader.
Starta med såsen.
Hetta upp en stekpanna med olja.
Fräs gul lök och vitlök tills de mjuknar.
Tillsätt chili och curry och låt fräsa vidare kort.
Häll i kokosmjölk.
Låt koka upp och tillsätt mango chutney.
Blanda ner creme fraîche.
Häll i soja, kycklingfond och äppeljuice.
Smaksätt med paprikapulver och limesaft.
Vänd ner kassler och röd paprika.
Smaka av med salt och peppar
 
Tryck ut det nykokta riset i botten på en smord gratängform.
Häll över såsen med kassler.
Toppa med ost.
Ställ mitt i ugnen ca. 20min eller tills osten fått fin färg.
 
TIPS!
 
Koka gärna riset med lite mindre vatten än vad anvisning på förpackning säger. 
Detta för att vattnet ska koka ur lite innan riset är helt klart. Då blir det perfekt efter tiden i ugnen.
 
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!