Tonfisksallad som på Rhodos

Som alltid under mina resor så vill jag gärna prova det mesta från det lokala köket. Mycket gott serverades på tallriken och flera recept kommer jag självklart dela med er. Antagligen inte det mest grekiska jag åt under veckan men som fick mig att ändra mina smaklökar för tonfisk är denna salladen som jag delar med er i veckans nummer.
 
För 4st personer:
Tonfiskröra:
2st burkar toniskfileer, i vatten
2dl creme fraiche
3msk majonnäs
1st vitlöksklyfta, pressad
1st röd lök, finhackad
1st röd paprika, finhackad
150g fetaost, smulad
150g oliver, skivade
1msk basilika, finhackad
1msk dill, finhackad
tabasco
svartpeppar
 
Låt tonfisken rinna av i durkslag.
Blanda tonfisken med resten av ingredienserna.
Smaka av med svartpeppar och önskad mängd tabasco. 
Låt gärna stå till sig i kylskåp ca. 30minuter.
 
Vinägrett:
1st citron, saften
0.5dl olivolja
1tsk flytande honung
salt
peppar
 
Vispa ihop alla ingredienser.
Låt gärna stå till sig tills salladen ska serveras.
 
Till salladen:
0.5st isbergsallad, hackad
0.5st gurka
1ask cocktailtomater, delade
150g oliver, delade
 
Grunda tallriken med sallad, gurka och tomater.
Placera en generös portion tonfiskröra på salladen.
Toppa med oliver och ringla över rikligt med vinägrett.
Avsluta gärna med lite svartpeppar.
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!