Het fläsk- och glasnudelwok från Thailand

Många av er känner nog mig väl genom min mat nu.
Ni vet att jag ofta kommer tillbaka till det thailändska köket. 
Balansen mellan hetta, syra och sötma tycker jag är ett friskt avbrott från våra svenska rätter. 
Det svåra är att få till ett recept som verkligen smakar som om det hade kunnat serveras i thailand. 
Det gör det ännu roligare när jag  lyckas. Här kommer ett favoritrecept som är billigt, snabbagat, hett och självklart tokgott. 
LYCKA TILL!
 
Till 4st personer:
 
400g fläskfärs
0.5msk ljus soja
0.5msk risvinäger
0.5msk sesamolja
125g glasnudlar
1msk matolja
1st röd lök, skivad
1msk ingefära, finhackad
2st vitlöksklyftor, finhackade
1st habanero, finhackad
0.5st lime, saften
0.5st broccolistånd, grovt riven
 
SÅS:
1msk ljus soja
1msk risvinäger
0.5tsk salt
0.5tsk socker
1tsk sesamolja
2.5dl kycklingfond
 
Blötlägg nudlarna i varmt vatten under tiden som maten lagas.
Hetta upp en panna till hög värme.
Fräs färsen tills den börjar ta färg.
Häll i matolja, soja, vinäger och sesamolja. 
Blanda ner habanero, ingefära och låt fräsa ca.1minut.
Tillsätt rödlök och broccoli (spara gärna lite broccoli till garnering) och fräs någon minut till.
Blanda alla ingredienser till såsen.
Häll den i färsblandningen och låt vätskan koka ner något.
Krama ur vattnet från nudlarna och vänd ner försiktigt.
Smaka av med limesaft och ev. lite salt.
Toppa med färsk broccoli.

 

TIPS!
Jag tycker att denna sortens rätt ska vara riktigt stark och därför väljer jag chilisorten habanero. 
Är ni känsliga mot stark mat så går det utmärkt att byta ut den starka habaneron mot en mildare chili.
 
KONTAKT!
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!