Panerad torsk med smörstekt färskpotatis och tartarsås

Äntligen är vi tillbaka! Äntligen får jag chansen att bjuda på massor av fler recept!
Jag kom precis hem från min semester som jag i år tillbringade i USA. Detta kommer självklart betyda att jag kommer dela med mig av några av de bästa rätterna jag åt där. Men innan jag tar med er över atlanten så blir det något riktigt svenskt, tokgott och passande för en sommarlunch.
 
 
Till 4st personer:
 
POTATIS:
1.5kg färskpotatis, skrubbade
smör
flingsalt
0.5dl persilja, grovt hackad
 
Koka potatisen i lättsaltat vatten tills de fortfarande har en liten kärna.
Hetta upp en stekpanna med en rejäl klick smör.
Stek potatisen tills den börjar ta färg och är helt klar.
Blanda ner flingsalt och persilja.
 
TORSK:
4st bitar torskrygg, á 150g
2st ägg
2dl panko (ströbröd)
2msk vetemjöl
1krm salt
vitpepper
smör
 
Vispa upp äggen.
Panera fisken i ägg och sedan i en blandning av mjöl, panko, salt och peppar.
Stek gyllenbruna i en rejäl klick smör till en innertemperatur på 42grader.
 
TARTARSÅS:
3dl turkisk yoghurt
3msk majonnäs
1.5msk dijonsenap
0.5dl gurka, finhackad
0.5dl kapris, grovt hackad
0.5dl persilja, finhackad
vitpeppar
 
Blanda alla ingredienser och låt dra en liten stund innan servering.
Smaka av med vitpeppar.

TIPS!
Genom att blanda vetemjöl, kryddor och panko så tycker jag det blir en lättare panering som låter fisken komma fram helt jämfört med att traditionellt dubbelpanera.

 
KONTAKT!
Instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott :D