Vegobiffar

Veckans recept startade med ett läsarmail från Sophia i Villastan.
Hon önskade ett nytt vegetariskt vardagsrecept med mycket smak. 
Vegetariskt gör jag alldeles för sällan men när jag väl får till det så blir det ett recept som jag själv gärna sparar och lagar då och då. 
Detta kommer bli ett sådant recept! Jag har här blandat ihop den välkända falafeln med en zucchinibiff och resultatet blev superbra. 
Tack Sophia för ditt mail som fick mig att utmanas. Hoppas du gillar mina biffar!
Till ca.15st biffar:
 
2st zucchini (ca. 600g), grovt rivna
1st morot, grovt riven
2st salladslökar, finhackade
1burk kikärtor
3st vitlöksklyftor
1st het chili
2st ägg
1dl koriander, finhackad
0.5dl persilja, finhackad
1tsk spiskummin
1tsk paprikapulver
1msk olivolja
1dl panko (ströbröd)
3msk vetemjöl
salt
peppar
1dl rapsolja, till stekning
 
Lägg den grovt rivna zucchinin i ett durkslag, strö över salt och rör om.
Låt stå 15minuter och krama sedan ut så mycket vätska som möjligt.
Mixa kikärtor, till en slät massa.
Tillsätt vitlök, chili och lite olivolja och mixa ytterligare något.
Blanda ner zucchini och morot med kikärtsröran.
Blanda ner alla övriga ingredienser.
Smaka av med salt och peppar.
Hetta upp oljan i en stekpanna.
Klicka ut matskedsstora biffar och platta till något.
Stek på hög värme till en fin yta, 2-3min per sida.
Det behövs nog stekas i två omgångar så tänk på att ha olja kvar till andra omgången.
 
SERVERINGSFÖRSLAG:
Servera gärna med bulgur och kall yoghurtsås, ex. tsatsiki.

TIPS!
Det går också bra att fritera biffarna i fritös. Lättare är det då om de formas till bollar för att de lättare ska hålla ihop.
 
KONTAKT!
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
#1 - - Rebecca Persson:

Åh vad kul med vegetariska recept, tack!

#2 - - Kai:

Nice, grabben är inne i en vegoperiod :) Måste testas :)