Pepparkaksgranola

December är här och vi har en mysig tid framöver.
Själv gillar jag nog våra adventssöndagar något bättre än själva julafton.
För att skapa lite adventsstämning så kombinerar jag två favoriter, granola och pepparkaka.
Granola är en ugnsrostad müsli som oftast innehåller nötter, gryn, frön och honung. Jag väljer bort nötter p.g.a. allergi och fyller istället på med torkad frukt. Jag kryddar sedan upp den med pepparkakskrydda och genast infinner sig den rätta adventskänslan.
 
Till ca. 1liter färdig granola
 
2dl puffat ris
3dl dinkelflingor
1.5dl havregryn
1.5dl solroskärnor
1.5dl pumpakärnor
0.5dl linfrön
0.5dl sesamfrön
4st dadlar, torkade
1.5dl russin
4msk matolja
3msk honung
2-3msk pepparkakskrydda
 
Hacka fikonen grovt.
Blanda alla frön, flingor och frukt i en stor bunke.
Rör ihop vätskorna med pepparkakskryddan.
Blanda ner vätskan väl i müslin, lite i taget.
Rör om tills inget av müslin är torrt.
Sprid ut på en plåt med bakplåtspapper.
Rosta mitt i ugnen i ca. 15minuter.
Rör om väl i müslin var 5:e minut.
Håll koll så att inte granolan bränns!
Låt svalna och torka.
 
SERVERINGSFÖRSLAG:
  • Servera som adventsfrukost i yoghurt eller kvarg.
  • Strö lite över vaniljpannacotta och servera som efterrätt.
  • Eller varför inte skippa chipsen på kvällen och istället knapra en god granola.  

 

KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Helen :

Åhh så gott! Har testat några olika bl.a med choklad i men detta lät extra spännande :)

#2 - - Mikaela:

Åh så gott :)

#3 - - Alexander Sundqvist:

Passar ju perfekt såhär i juletider :)