Fisksoppa med cider

Den stora tiden för värmande soppor är egentligen på hösten.
Däremot tycker jag att en frisk fisksoppa med mycket örter passar alldeles utmärkt för vårlunch. 
Som örtblandning valde jag en blandning av persilja, timjan och dill vilket jag tycker ger den tydligaste örtsmaken. 
Receptet är en lätt och snabb grundsoppa där det finns utrymme att välja just er favoritfisk och grönsaker för en lyckad lunch.
 
 
Till 4st personer:
 
SOPPA:
1msk matolja
1msk smör
400g torskfilé, delade i större bitar
2st potatisar, i mindre kuber
2-3st morötter, i mindre kuber
0.5st purjolök, finhackad
2st schalottenlökar, finhackade
0.5st zucchini, i mindre kuber
1tsk dillfrön, mortlade
1tsk, fänkålsfrön, bortlade
2msk vetemjöl
1dl cider
1liter fiskbuljong
1msk tomatpuré
3dl vispgrädde
1dl blandade färska örter, (persilja, timjan och dill)
1knivsudd cayennepeppar
salt
vitpeppar
0.5st citron, saften 
 
Hetta upp olja och smör i en rymlig kastrull.
Lägg i kuber av potatis och morötter och låt fräsa utan att ta färg.
Blanda ner schalottenlök, purjolök, zucchini och de mortlade frönen.
Låt fräsa ytterligare ca. 1min under omrörning.
Rör ut vetemjölet i grytan.
Häll i cider och buljong.
Tillsätt tomatpurén.
Låt småkoka tills potatisen är mjuk, ca.15min.
Häll i grädden, koka upp och sänk sedan värmen.
Lägg i fisken försiktigt och låt soppan sjuda ca. 7minuter.
Krydda upp soppan med örter, cayenne salt och vitpeppar.
Smaka sv med citronsaft.

 

TIPS!
Tänk på att soppan inte får koka när fisken går i. Så fort det bubblar upp så betyder det att det är för varmt.
 
Cidern ger en god och frisk smak. Det funkar med vilken smak som helst men till min soppa använde jag en äppelcider som var smaksatt med apelsin.
 
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Louise:

Mmm, låter helt magiskt! :)

#2 - - Mirabelle Schneider:

Har alltid älskat fisksoppa men aldrig våga laga! Men nu ska jag!

#3 - - Sofia:

Vad gott det ser ut!

#4 - - ronja:

intressant :)