Tapas

Älskar att laga tapas!
Det passar till så många tillfällen eftersom det både känns lyxigt och romantiskt. Dessutom går det oftast snabbt att tillaga så passar bra som tilltugg när vänner kommer på besök. Jag brukar tycka det är smidigt att välja några rätter som behöver tillagning och några som bara behöver förberedas, precis som jag gjort i veckans recept. Här kommer tips på några av mina favoriter.  
 
 
SEX SMÅ TAPAS:
 
1. UGNSGRATINERAD GETOST:
4st skivor chévre, 2cm tjocka skivor
1msk honung
2msk solrosfrön
salt
 
Sätt ugnen på 250grader.
Rosta solrosfrön tills de tar färg i en torr panna.
Gratinera osten ca.5minuter i ugnen tills de börjar få fin färg.
Ringla över honung och strö över frönen.
 
2. VITLÖKSFRÄSTA CHAMPINJONER:
125g champinjoner, delade om de är stora
olivolja
1st vitlöksklyfta, tunt skivad
1näve persilja, grovt hackad
0.5citron, saften
salt
peppar
 
Stek champinjonerna i olivolja på hög värme tills de fått färg.
Tillsätt vitlök och persilja och stek ytterligare ca.1min.
Smaksätt med citronsaft, salt och peppar.
 
3. CHILIRÄKOR:
250g räkor med skal, färdigkokta
1dl ajvar relish, stark
2msk rapsolja
1msk sambal oelek
salt
peppar
 
Skala räkorna.
Hetta upp ajvar och olja i en liten kastrull.
Smaka av med sambal, salt och peppar.
Blanda ner räkorna och servera direkt.
 
4. BÖNSALLAD:
0.5burk svarta bönor, sköljda
1st vitlöksklyfta, tunt skivad
1näve ruccola
1näve persilja, grovt hackad
0.5citron, saften
salt
peppar
parmesan
 
Blanda ingredienserna.
Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
Rör ner önskad mängd flagor av parmesan.
Låt dra i kylskåp tills servering.
 
5. BLANDADE SORTER AV GOD SALAMI
 
6. BLANDADE OLIVER
 
7. FETAOST OCH COCKTAILKAPRIS
 
 
TIPS!
Som jag skrev i inledande text är bästa tipset att välja några rätter som kräver tillagning och några som bara kan förberedas snabbt. Tänk och på att välja fina råvaror av ex. fetaost, salami och oliver för att de ändå ska kännas lyxiga och smaka bra.
 
 
 
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!