Morotsfrallor med havre

Vi går nu mot en tid då det brukar bli vanligare med pyssel i köket. Varför inte komma in i rätt stämning genom att fylla frysen med goda frallor!
Jag är mycket bättre på att laga mat än att baka.
Däremot tycker jag att det är väldigt roligt att baka men då ska det vara ett enkelt recept som är svårt att misslyckas med. 
Dessa frallor har jag bakat flera gånger och det blir alltid ett bra resultat. Morötterna gör frallorna extra saftiga. LYCKA TILL!
 
Till ca. 12st frallor
 
25g jäst
3.5dl mjölk, 37grader
1.5tsk salt
25g smör
2msk brödsirap
2st morötter
1.5dl havregryn
2msk linfrön
3dl vetemjöl
5dl rågsikt
 
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och låt svalna. 
Värm mjölken till fingervarmt.
Tillsätt mjölken i jästen. Lite i taget tills jästen löst sig helt.
Riv morötterna fint.
Tillsätt salt, smör, sirap, morot. linfrön och havregryn i bunken. 
Blanda ordentligt.
Tillsätt vetemjöl och rågsikt och blanda ihop allt till en smidig deg. 
Knåda degen kraftigt i några minuter tills den blir smidig och inte fastnar på fingrarna.
Låt degen jäsa under bakduk i 45 min.
Knåda degen på ett mjölat bakbord. 
Dela degen i två delar och rulla ut. 
Dela i ca. 12st lika stora bitar.
Lägg bröden i på plåt med bakplåtspapper och strö över lite vetemjöl.
Sätt ugnen på 200 grader. 
Låt bröden jäsa under bakduk i ca. 30 min.
Grädda frallorna längst ned i ugnen i 25–35 min. 
Känn med en sticka när bröden är klara. 
Låt dem svalna något.
 
TIPS!
Frallorna behöver inte ätas samma dag. De är jättegoda även efter frysning.
Frys in i påsar direkt efter de svalnat, ta fram och värm i mikron. De smakar då nästan som nygräddade.  
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

mumms

#2 - - Robex Lundgren:

mums

#3 - - Biggeros:

Så fräscha bullar!!!

#4 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Så gott det låter! Och dessutom väldigt fina frallor :)

#5 - - Sharon:

Det ser väldigt gott ut! Får prova nu till helgen, när man har lite tid på morgonen :)

#6 - - Tilda Barkselius:

Åh detta låter ju supergott :)

#7 - - cornyz.blogg.se:

Detta måste jag prova!! :D

#8 - - JUNITJEJ:

De ser goda ut!

#9 - - Josefine Klasson:

De ser helt fantastiska ut!

#10 - - Josefine Klasson:

De ser helt fantastiska ut!

#11 - - Lis Mari:

nygräddat, hembakat bröd... finns det något bättre!??

#12 - - annelie:

YUMMI YUMMI!!!

#13 - - OLIVIA | 17,5 årig tjej i medievärlden.:

Ser sjukt gott ut!

#14 - - Carina Marianne Holst:

Älskar att baka med morötter och det här láter ju supergott! :)

#15 - - Linn Strömberg:

Så gott!

#16 - - Annsoh:

åh vad gott!!