Vitlök- och pepparkyckling med broccoliris

Denna rätt är en av favoriterna från mina resor till Thailand.
Receptet är traditionellt Thailändskt men med en twist från mig i form av att toppa rätten med vanlig rostad lök.
Vill ni beställa den i Thailand eller bara imponera lite på middagsgästerna så är det Thailänska namnet på rätten Gai Pad Gratiem.
Alltså Gai = kyckling, Pad = stekt, Gratiem = vitlök.
Var inte oroliga om ni inte känner till ingredienserna. Samtliga finns i våra vanliga matvarubutiker.
Till 4st personer
 
KYCKLINGEN
rapsolja
500g kycklingfilé, skivad
8st vitlöksklyftor, finhackade
1msk oystersås
1msk thailänsk soja
2tsk mörk kinesisk soja
1tsk fisksås
1.5tsk socker
0.5tsk vitpeppar
0.5tsk svartpeppar
2st salladslökar, tunt skivade
ev. lite vatten
rostad lök
 
Blanda alla såser och peppar med kycklingen och låt stå ca. 10min.
Hetta upp tillräckligt med rapsolja så den kommer täcka vitlöken i en liten tjockbottnad gryta.
Tillsätt vitlöken och sänk värmen till medelvärme.
Låt vitlöken fritera försiktigt till den blir ljusbrun, ca.5minuter.
Sila av oljan och låt vitlöken torka till krispig.
Hetta upp en panna med rapsolja.
Woka kycklingen snabbt tills den blir klar.
Tillsätt ev. en skvätt vatten om du önskar lite mer sås.
Tillsätt salladslök.
Blanda ner den friterade vitlöken.
Servera med broccoliris och strö över lite rostad lök.
 
BROCCOLIRIS
4portioner basmatiris
1st broccolistånd, riven
 
Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
Blanda ner den rivna broccolin när riset är färdigkokt och det är dags för det att ånga av sig.

 

TIPS!
Släpp inte ögonen från vitlöken under friteringen!
Om den bränns, vilket den gör lätt, så får den en mycket bitter smak och går inte att använda.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!