Köttbullar i gräddsås

Förra veckan tog jag tillvara på skogens blåbär och använde de i en utsökt paj.
Idag fortsätter jag temat med råvaror från den svenska skogen och använder det som jag gillar mest från skogens skafferi, svampen.
Trots att jag blir matad med bilder på sociala medier om att det är ett riktigt svampår så ska jag vara ärlig och säga att jag inte hittat så mycket än.
Tur för mig att jag hade en liten påse med förvälld karl johan från förra året i frysen. Den använde jag i veckans gräddsås men självklart blir det ännu bättre om ni haft bättre tur än jag i år och använder färsk svamp.
KÖTTBULLAR:
500g blandfärs
1st gul lök, finhackad
1st ägg
0,5dl grädde
2msk ströbröd
0.5msk salt
0.5tsk vitpeppar
1tsk rosmarin, torkad
1tsk timjan, torkad
1tsk paprikapulver
1tsk worcestersås
smör till stekning
 
GRÄDDSÅS
1st gul lök, finhackad
150g skogssvamp, färsk
5dl grädde
1msk koncentrerad kalvfond
1tsk kinesisk soya
1kruka timjan, finhackad
salt
peppar
 
SERVERINGSFÖRSLAG:
Vanligtvis serveras det med potatis och lingonsylt.
Jag valde istället att servera blandat med nykokt färsk tagliatelle.
 
Värm ugnen till 100grader.
Blanda alla ingredienser till köttbullarna snabbt.
Blöt ner händerna i kallt vatten och forma färsblandningen till små köttbullar.
Hetta upp rikligt med smör i en panna.
Stek köttbullarna runt om tills de får fin färg.
Låt gå klara i ugnen undertiden som såsen görs.
 
Tillsätt en rejäl klick smör i samma panna som köttbullarna stekts i.
Fräs svampen på hög värme tills den börjar ta färg.
Tillsätt löken och fräs vidare tills den blir genomskinlig.
Tillsätt grädde, fond, soya och låt koka in något.
Smaka av med salt och peppar.
Lägg tillbaka köttbullarna i såsen och strö över färsk timjan.
 

TIPS!

Jag blandade köttbullarna och såsen med pasta vilket betyder att stärkelsen i pastan reder såsen krämig.
Har du tänk att servera med potatis så kan det vara bra att strö lite vetemjöl i svampen innan vätskan går i.

 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - Johanna:

gott!

#2 - - ɑ n n i k ɑ:

Super mumsigt :D

#3 - - Mattias:

Hela familjen äter som besatta. Tackar.