Skördesoppa

Den tid vi är mitt uppe i just nu är nog den bästa för alla matälskare i Sverige. 
Skördetiden är i alla fall en av mina anledningar till att jag tycker om hösten så mycket. 
Förra veckan var jag på Borås skördemarknad och fick fick inspiration till veckans rätt. 
Så gott som alla ingredienser är ekologiska och närodlade. Ingredienserna gjorde att jag glömde de hemska minnena från skoltidens ängamat!
 
 
För 4st personer
 
1.5liter ekologisk grönsaksfond (vatten + fond eller buljongtärning)
3st potatisar, tärnade 1x1cm
1st stor morot, tärnad
1st purjolök, strimlad
1st vitlöksklyfta, finhackad
3st tomater, tärnade
3st stora blad savoykål, strimlade
1dl gröna ärtor
2msk vetemjöl
3dl mjölk
0.5dl grädde
1kvist körvel, finhackad
1kvist timjan, finhackad
salt
vitpeppar
ev. lite citronsaft
 
Koka upp fonden i stor gryta.
Lägg i potatis och morot och låt koka tills de börjar mjukna.
Gröp ut kärnhuset ur tomaterna och tärna.
Tillsätt purjolök, vitlök, tomater och låt koka vidare kort.
Rör ut mjölet i mjölk, lite mjölk i taget.
Häll i mjölredningen under omrörning och låt koka upp.
Tillsätt savoykål och gröna ärtor tillsammans med grädden.
Krydda upp med rikligt av örter.
Smaka av med salt, peppar och ev. lite citronsaft.

 

TIPS!
Självklart går det använda precis de grönsaker som du tycker. Tänk på att lägga i rotfrukter först och spädare grönsaker mot slutet. 
Tänk också på att tärna rotfrukterna snyggt och i samma storlek. Det gör att det blir klart samtidigt och att soppan får en snygg finish.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID! 
 
#1 - - Emilia Åkerberg:

Åå va gott!!