Majssoppa

Hoppas ni har en bra start av 2016.
Själv är jag just nu i Miami så det är härifrån ni kommer få de två första recepten för 2016.
Först ut blir en enkel majssoppa. En soppa som jag försökt återskapa efter att jag ätit den som lunch här. Miami har många matinfluenser från Cuba och Mexico. Denna soppa har en klar koppling med Mexico med sin hetta och smak av spiskummin.
Tycker att soppan passar alldeles utmärkt nu efter all mat kring jul och nyår.
 
Vill också passa på att uppmana er läsare att gärna höra av er till mig om ni vill ha idéer till någon speciell rätt eller ingrediens. Hoppas ni kommer följa mig och XtraBorås även detta år!  
 
För 4st personer
rapsolj
1st chili, finhackad
2st vitlöksklyftor, finhackade
1st gul lök, finhackad
1tsk spiskummin
1tsk gurkmeja
1tsk paprikapulver
350g majskorn, från burk och gärna ekologiska
4dl hönsbuljong
1dl vispgrädde
1burk kokosmjölk
1st lime, saften
salt
peppar

Hetta upp rapsolja.
Fräs vitlök och lök tills det blir glansigt.
Tillsätt chilin och fräs vidare kort.
Tillsätt majs och låt steka under omrörning på hög värme i några minuter.
Krydda med spiskummin, paprikapulver och gurkmeja.
Häll ev. i lite mer olja eftersom kryddorna torkar ut lätt.
Fräs kort så att kryddornas smak kommer fram tydligt.
Häll på hönsbuljong och koka upp.
Låt sjuda i ca. 10minuter.
Häll i grädden.
Mixa slät med stavmixer.
Tillsätt kokosmjölk och låt koka upp igen.
Smaka av med salt, peppar och lime.
Mixa ev. en gång till snabbt för att få soppan riktigt slät.
 
SERVERINGSTIPS!
Servera gärna med quesadillas och en god guacamole.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!