Värmande soppa med chorizo och potatis

Min semester är nu över och jag har lämnat varma Miami för ett kallare men ändå underbara Borås. Nu gäller det att fundera ut några värmande rätter som passar till årstiden här hemma. Efter en lång promenad med min hund runt kypesjön så ville jag gärna äta en smakrik, stark och värmande soppa. Jag kom fram till denna soppan som blir veckans recept och jag blev mycket nöjd över min lunch. Hoppas ni provar den och känner desamma.
 
 
För 4st personer
olivolja
230g chorizo, skuren i mindre bitar (1.5cm)
1st gul lök, finhackad
2st vitlöksklyftor, finhackade
1st röd chili, finhackad
0.5st röd paprika, finhackad
500g fast potatis, skuren i tärningar (2cm)
0.5dl röda linser
1l kalvfond
1msk paprikapulver
1dl vispgrädde
salt
peppar
färsk koriander
 
Hetta upp en panna med olivolja.
Fräs chorizon tills den börjar ta färg.
Sänk värmen något och tillsätt lök, vitlök och chili.
Låt allt fräsa vidare i ca. 5minuter tills löken har mjuknat.
Krydda med paprikapulver.
Häll över det som är fräst i en gryta.
Blanda ner potatistärningarna, linser och häll i kalvfonden.
Låt koka upp.
Tillsätt paprikan och låt sjuda under lock i ca. 25minuter.
Häll i grädden och låt soppan koka upp på nytt.
Låt småkoka i ca. 5minuter.
Smaka av med salt och peppar.
När potatisen är mjuk är det dags att servera.
Toppa soppan med koriander.
 
TIPS!
När jag lagar med chili så låter jag nästan alltid fröna vara med.
Styrkan i chilin sitter där och för denna soppan så tycker jag det blir som bäst när det är en rejäl styrka med. Önskar man lite mildare chilismak så är det så är det därför lätt. Skrapa bara ur kärnorna.
 
KONTAKT!
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
 
#1 - - Kai:

Ser fantastiskt gott ut. Soppor är en alldeles för underskattad rätt :)