Köttfärssås med röda linser

Jag har gett er många recept på varianter av köttfärssås. Min favorit är den italienska bolognese men det är också den som tar längst tid så jag väljer inte att laga den varje gång.
Jag tycker i alla fall att det är kul att laga köttfärssås eftersom det är så lätt att lyckas med och man kan prova sig fram till nya varianter. 
Denna vecka är mitt recept med extra mycket nyttigheter i. Jag tycker att röda linser passar jättebra till färsen och dessutom är detta ett lätt sätt att börja laga med linser.
 
Till 4st personer
 
KÖTTFÄRSSÅS
300g nötfärs
1st gul lök, finhackad
2st morötter, grovt rivna
3st vitlöksklyftor, finhackade
1st liten röd chili, finhackad
150g champinjoner, delade
500g krossade tomater
2msk tomatpuré
0.75l kalvfond
1dl röda linser, torkade
1knippe persilja, grovt hackad
basilika, grovt hackad
salt
svartpeppar
 
Hetta upp en rymlig stekpanna och bryn köttfärsen lätt.
Tillsätt lök, vitlök, champinjoner och chili, låt fräs tills löken mjuknar.
Häll i krossade tomater, tomatpuré och kalvfond.
Låt koka upp och rör ner de rivna morötterna och röda linser.
Sänk värmen och låt småkoka ca. 15minuter.
Smaka av så att linserna är färdigkokta och tillsätt en skvätt vatten om du önskar.
Blanda ner persilja och basilika.
Smaka av med salt och peppar.   
 
TILL SERVERING
spaghetti 
ruccola

 

TIPS!
Jag steker gärna ingredienserna separat för att sedan blandas ihop.
Speciellt bra är det för champinjonerna att stekas tills de får färg för att sedan blandas i röran.
Då får du gyllene champinjoner utan att löken översteks och tar för mycket färg.
 
KONTAKT!
Alla recept från tidningen och många fler hittar ni på min blogg; robertskok.blogg.se.
Ni hittar också mycket mat på mitt instagram: robert.ohman
Vill du ha inspiration till någon ny rätt eller kanske få min version av en klassiker? Kontakta gärna mig på mail: [email protected].
 
SMAKLIG MÅLTID!
#1 - - a n n i k a:

Mums :D